תכנון מוקדם – תאורה לבית

מזל טוב! בשעה טובה הגיע היום ובו אתם עומדים בפני הגשמת חלום של שיפוץ הבית או בנייה של בית חדש. זוהי הזדמנות פז לתכנן את בית חלומותיכם, לעצבו בטעמכם האישי וליצוק לתוכו את כל אותם שינויים והפקות לקחים שצברתם בשנים שחלפו עד כה.

למשל, זהו עיתוי נפלא לתכנן את התאורה לבית כך שתפתור את אותן בעיות תאורה המוכרות לרבים מאיתנו – אותו אהיל בפינת האוכל שכל קשר בין מיקומו לבין מיקום שולחן האוכל מקרי בהחלט; אותה תאורת מטבח קלושה שהופכת כל ניסיון בישול אחרי שעת השקיעה לאתגר קולינרי; אותה מנורת קבלן שמשתלשלת מתקרת חדר השינה כבר שנים…

ובכן, זהו הזמן המושלם להקדשת זמן ומחשבה מראש לתכנון התאורה לבית שלכם . אך אילו הכנות נדרשות על מנת ללמוד משגיאות העבר ולהאיר את הבית בצורה הטובה ביותר?

בחירת סגנון תאורה לבית

תאורה לבית מנורות צמודות תקרה פרופילים ותאורה נסתרת
בחירת סגנון תאורה המשלים ומעצים את העיצוב הכולל של הבית

בראש ובראשונה אתם צריכים להחליט על סגנון התאורה בו אתם מעוניינים. על ידי סוגי הארה שונים ניתן לקבל תחושות שונות לגמרי באותו חלל. אם תתכננו מראש את סוג ומיקום גופי התאורה בביתכם תוכלו ליצור סוגי אווירה שונים באותו חלל על ידי הדלקות שונות.

לדוגמא, גופי תאורה מסוג uplight (אפלייט) המאירים את החלל באמצעות החזר אור מן התקרה או הקיר, יוצרים אפקט של חלל גדול , פתוח וגבוה יותר. מאידך, גופי downlight (דאון לייט) מאירים כלפי מטה ויוצרים תחושה חמימה יותר.

גופי תאורה שקועים מקנים לחלל המואר אווירה נקייה, זורמת ומינימליסטית יותר. לעומת זאת, נברשות מספקות נקודת מיקוד דרמטית שיכולה להעצים את החלל מבחינה עיצובית. תאורה נסתרת מאפשרת הארת החלל באמצעות החזר אור של גופי תאורה חבויים , ויכולה להאיר חללים בצורה מעודנת אך אפקטיבית. זהו רק חלק קטן ממגוון סוגי הארה השונים הקיימים בשוק.

כמובן שאפשר ואף רצוי לשלב מספר סוגי תאורה שונים בתכנון תאורה לבית על מנת לאפשר גיוון באוירה הנוצרת על פי הצורך. מכיוון שמבחר האפשרויות והשילובים הוא עצום, מומלץ להתייעץ עם בעלי מקצוע ולבחון את אפשרויות התאורה המתאימות ביותר עבורכם.

תשתית מתאימה ותכנון מוקדם

ברגע בו החלטתם על סגנון התאורה המתאים לבית שלכם, זה הזמן להחליט על מיקומם ולתכנן את התשתיות הדרושות בהתאם.

מנורות תקרה וספוטים

להארה באמצעות מנורות צמודות תקרה או גופי תאורה תלויים, יש צורך בקביעת מיקום נקודת החשמל בהתאם. זאת על פי הגדרת החללים הפונקציונאלים השונים בבית ומיקומם העתידי של הרהיטים השונים (שולחן האוכל בפינת האוכל, שולחן הקפה בסלון, האי במטבח וכדומה).

להארה באמצעות ספוטים יש צורך בתכנון מיקומם של גופי התאורה בהתאם לאזורים או הפריטים אותם הם יאירו.

פסי צבירה מגנטים שקועים וספוטים סלון
ספוטים על גבי פסי צבירה מגנטים בשילוב גופי תאורה שקועים - חשיבות לתכנון מקדים

תאורה נסתרת

תאורה נסתרת דורשת תכנון מקדים של מיקום המסתור, מרחק ממקור ההחזר של האור (קיר / תקרה), וגודל המסתור. זאת בהתאם לעוצמת ההארה הנדרשת וגוף התאורה הנבחר. כמו כן יש צורך בבניית מקום המסתור מראש.

תאורה נסתרת בשילוב עם פרופילי תאורה, מנורות תלויות ושקועים
שילוב תאורה נסתרת בהיקף התקרה יחד עם מנורות תלויות מעוצבות בפינת האוכל ומעל האי, פרופילי תאורה ושקועים

שקועים

תאורת שקועים מצריכה אף היא תכנון והכנה מראש בהתאם לסוג ההתקנה. התקנת שקועים אפשרית בשני אופנים (הדבר נכון בשינויים קלים לכל סוגי השקועים- שקועי תקרה, שקועי קיר ושקועי רצפה):

  • התקנת שקועים בתקרת גבס: בניית הנמכה בגבס והתקנת גופי תאורה שקועים בתוך הגבס. יתרון – ניתן לבצע את ההתקנה בשלב מאוחר יחסית של הבניה או השיפוץ. חסרון – בניית הגבס מנמיכה/ מקטינה את החלל.
  • התקנת שקועים בתקרת בטון: הטמעה של גופי התאורה השקועים בתוך התקרה / הקיר / הרצפה המתוכננים. לשם כך יש צורך בייצור והתקנה מראש של קופסאות ביטון המסופקות על ידי ספק התאורה. קופסאות אלו מותקנות במקום המתוכנן עוד בשלב התפסנות, לפני שלב יציקת הבטון.

מהן קופסאות ביטון? קופסאות אלו בנויות לרוב ממתכת ותפקידן ליצור חלל לגוף התאורה על מרכיביו ולאפשר אוורור מתאים של הנורות. בחלקן התחתון של הקופסאות מותקנת רשת ובה פתח המתאים במידותיו בדיוק לגוף התאורה הנבחר. הרשת מיועדת לטיוח מסביב לגומחת השקוע. לכל גוף תאורה נבנית קופסת ביטון המתאימה לו ספציפית.

תאורת שקועים בחלל הסלון בשילוב גופי תאורה נוספים

תאורת מטבח

בתאורת מטבח יש צורך להביא בחשבון את סוגי התאורה הנדרשים ומיקומם כדי להכין את התשתיות מראש. לדוגמא: עבור תאורה מתחת לקלפות או מתחת לארון עליון יש צורך לתכנן מראש את מיקום נקודת חשמל בגובה המתאים.

מטבח תאורה נסתרת מתחת לארונות
תאורת מטבח- חשיבות לתכנון מוקדם של מיקומי התאורה מתחת לארונות, בחלל המטבח ומעל האי

תאורת לילה קבועה

כדאי לתכנן מראש מיקומים לתאורת לילה קבועה כגון מסדרונות ליד חדרי הילדים או מעברים לחדרי רחצה / שירותים. סוג התאורה המומלץ לשם כך הוא תאורת שקועים ועל כן יש צורך בתכנון מראש. המיקום צריך להיות פונקציונאלי מבחינת האיזור אותו הוא מאיר, אך יחד עם זאת יש להקפיד כי לא יווצר קשר עין ישיר בין מיקום התאורה לבין איזור השינה בחדרים על מנת למנוע סנוור.

שקועי קיר תאורת מדרגות
שקועי קיר בצד המדרגות משמשים כתאורת מעברים

תאורת חירום

תאורת חירום ניתנת לשילוב בגופים צמודי תקרה, צמודי קיר או בשקועים ומצריכה תכנון מקדים בשל החיווט השונה הנדרש עבורה. רצוי למקמה בחללים מרכזים בבית כגון המטבח, מעברים (מדרגות) ומסדרונות. בתחום תאורת החירום קיימות שתי אפשרויות:

  • תאורת חירום חד תכליתית הנדלקת בזמן הפסקת חשמל בלבד.
  • תאורת חירום דו תכליתית בה גוף התאורה משמש כמנורה רגילה ביומיום והופך לתאורת חירום הנדלקת אוטומטית בעת הפסקת חשמל.

החיווט יעשה על פי סוג תאורת החירום הנבחרת.

 

ישנם עוד שיקולים רבים בבחירה ותכנון תאורה לבית המשתנים מבית לבית בהתאם לתכנונו, לעיצובו ולדייריו. יועץ תאורה מקצועי יוכל לפרוס בפניכם את מלוא האפשרויות העומדות בפניכם על יתרונותיהן וחסרונותיהן,  ולהגיע יחד איתכם להרכב התאורה הנכון והמתאים ביותר עבורכם, עבור תקציבכם ועבור ביתכם.

על מנת להתרשם ממגוון אפשרויות התאורה השונות ולקבל השראה אתם מוזמנים לעיין בעמוד הפרוייקטים שלנו.

כמו כן אתם מוזמנים לבקר באולמות התצוגה שלנו או ליצור עימנו קשר ולתאם פגישת יעוץ עם אחד מיועצי התאורה שלנו.

שתפו את המאמר

פייסבוק
לינקדין
פינטרסט
טוויטר

מאמרים נוספים

ליצירת קשר וייעוץ ראשוני, חייגו 09-7456141

עברנו!

שימו לב!

אולם התצוגה בכפר מל"ל עבר לרחוב זאב בלפר 17, כפר סבא

אולם התצוגה בסניף ראשון לציון פתוח כרגיל

דילוג לתוכן